Fairtrade

Fairtrade International grundades 1997 som förenar 19 märkningsinitiativ i 23 länder samt att de har ett nätverk som representerar producentorganisationer som är Fairtrade-certifierade i Latinamerika, Afrika och i Asien.

Fairtrades mål är:

• Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor
• Premier till investeringar i lokalsamhälle och verksamhet
• Barnarbete och diskriminering motverkas
• Demokratin och organisationsrätten främjas
• Miljöhänsyn och ekologisk produktion främjas
Fairtrade är en unik produktmärkning och det självklara valet för såväl konsumenter som företag, som vill bidra till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för producenter i utvecklingsländer

Fairtrade har 45 medlemsorganisationer. Medlemmarna väljer föreningens styrelse och har det yttersta ansvaret för dess verksamhet och framtid. Ett bra sätt att engageras sig för Fairtrade är att göra det tillsammans med andra i någon av medlemsorganisationerna.

Under 2009 ökade försäljningen av Fairtrade i Sverige med 25 % (försäljningsvärde) och uppgick till ca 876 miljoner kronor. Fairtrade-märkt kaffe och bananer är de produktgrupper med högst marknadsandel, drygt 4 % för respektive produktgrupp. 

Klicka på bilden för att komma till Fairtrades hemsida!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0